
NON-BINDING ENGLISH TRANSLATION 

 

 

 

Copenhagen, 3 May 2007 

 

Decision regarding complaint from the Radio and Television Su-

preme Council 

 

On 30 July 2006, the Radio and Television Board received three complaints 

from the Turkish radio and TV authority, the Radio and Television Supreme 

Council (RTSC), concerning programmes or parts of programmes broadcast 

by ROJ TV, cf. the following. The complaints are referred to as Letter 1 

(Complaint 1), Letter 2 (Complaint 2) and Letter 3 (Complaint 3), cf. ap-

pendices 1, 2 and 3. 

 

The complaint 

With regard to the contested programme clips, RTSC is of the opinion that 

ROJ TV has violated provisions in the international conventions, agree-

ments and Danish legislation listed below: 

 

1. The European Convention on Human Rights 
2. The UN’s International COVENANT on Civil and Political Rights 
3. The European Convention on Transfrontier Television 
4. The Convention on the Rights of the Child 
5. The EU directive “Television without Frontiers” 
6. Executive Order No. 338 of 19 April 2006 on satellite, cable and 
short-wave broadcasting (previously Executive Order No. 1174 of 

17 December 2002 on satellite, cable and short-wave radio and 

television broadcasts). 

 

The complaints were accompanied by 3 CDs and DVDs of the contested 

programme clips. 

 

In a letter dated 22 August 2006, the Board asked if ROJ TV wished to ad-

dress the complaints. In a letter dated 18 September 2006, ROJ TV replied 

to the public hearing notice regarding the complaints, cf. appendix 4. The 

correspondence received in response to the public hearing notice contained 

five DVDs with copies of selected complete programmes.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Media Secretariat 

 

Vognmagergade 10, 1. 

1120 Copenhagen K 

 

Telephone: +45 3318 6868 

Telefax: + 45 3318 6869  

 

radrad@mediesekretariatet.dk 

www.mediesekretariatet.dk 

 

Civil reg. no. 11 88 46 52 

 

Bank: Jyske Bank 

Reg. no. 8109 

Account no. 1002 295 
 

 

ROJ TV 

Att.: Manouchehr Tahsili Zonoozi 

H C Andersens Boulevard 39 

1553 Copenhagen V  

 
 RADIO AND TELEVISION BOARD 

J.no.: 2007-0071 



 NON-BINDING ENGLISH TRANSLATION 

 

 2 

 

Per e-mail on 29 August 2006, the Board requested that RTSC send a writ-

ten document specifying the times the contested programme clips were 

broadcast. 

 

On 2 November 2007, a letter submitted by RTSC was received listing the 

exact times, cf. appendix 5. 

 

In a 20 October 2006 letter, ROJ TV was requested to send copies of addi-

tional programmes to the Board as well as indicate whether the news 

broadcasts, which are sent in three different languages, had identical con-

tent (i.e. did they contain the same news but were simply broadcast in 

three different languages).  

 

ROJ TV answered this question affirmatively in a 2 November 2006 letter 

containing an additional five DVDs. 

 

Rules 

The Radio and Television Board’s regulatory power regarding satellite reg-

istrations was established in Act No. 338 of 11 April 2007 to consolidate 

the law on radio and television broadcasts and in Executive Order No. 338 

of 19 April 2006 on satellite, cable and short-wave broadcasts. The Board 

does not have direct regulatory powers under the agreements and rules in 

points 1-4 above, cf. page 1. The provisions regarding the violations listed 

in the “Television without Frontiers” directive were implemented in section 

7 of Danish Executive Order No. 338 of 19 April 2006.  

 

The provisions in section 7, sub-sections 1-3 of Executive Order No. 338 of 

19 April 2006 on satellite, cable and short-wave broadcasts (which are an 

implementation of articles 22 and 22a of the EU directive “Television with-

out Frontiers”) are worded as follows: 

 

"1. Registered companies that send radio and television broadcasts 

may not broadcast programmes which might seriously impair the 

physical, mental or moral development of minors, in particular pro-

grammes that involve pornography or gratuitous violence. 

2. Other programmes that are likely to impair the physical, mental 

or moral development of minors may not be broadcast except where 

it is ensured by selection of the time of the broadcast or by any 

technical measure that minors in the area of transmission will not 

normally hear or see such broadcasts. Furthermore, when such pro-

grammes are broadcast in unencoded form, they must be preceded 



 NON-BINDING ENGLISH TRANSLATION 

 

 3 

by an acoustic warning or be identified by the presence of a visual 

symbol throughout their duration. 

3. The broadcasts may not contain any incitement to hatred on 

grounds of race, gender, religion, nationality or sexual orientation."  

 

In the following, the Board will treat the complaints on the basis of the 

above-mentioned rules and make its decision in relation to the provisions 

set down in Act No. 338 of 11 April 2007 to consolidate the law on radio 

and television broadcasts and in Executive Order No. 338 of 19 April 2006 

on satellite, cable and short-wave broadcasts. 

 

License granted to ROJ TV by the Board  

ROJ TV was granted license on 9 December 2003 based on a 24 October 

2003 application for license. 

 

ROJ TV’s application for license includes, for example, the following: 

 

• That broadcasts will be aimed primarily at Kurds. 

• That the aim is to describe the existing situation for Kurds spread 

out around the world. 

• That programmes will primarily deal with social and health condi-

tions, political topics and debates as well as entertainment pro-

grammes that preferably will be sent on the weekends. 

• That broadcasts will under no circumstances be in conflict with the 

conditions stipulated in section 11 of the Executive Order and that 

no programmes will be broadcast that can be remotely construed to 

approximate the description given in section 11 (section 11 in the 

previous Executive Order contains the rules regarding the protection 

of minors and the prohibition of incitement to hatred and is the 

equivalent of section 7 in the present Executive Order, cf. the 

above). 

 

A standard license was issued and states, for example, that: 

 

• Rules for the protection of minors must be observed, 

• Programmes must in no way incite hatred on grounds of race, gen-

der, religion, nationality or sexual orientation.  

 

Evaluation of the complaints 

In general 

The Radio and Television Board has examined the clips submitted in the 

three complaints, and in order to make a decision about the complaints 



 NON-BINDING ENGLISH TRANSLATION 

 

 4 

based on the submitted CD and DVD, the Board had the contested clips 

translated into Danish.  

 

The three complaints are treated together in the following because the 

Board finds that the content of the complaints and the contested clips 

share so many features that the basis for the Board's decision is the same 

for all of the issues involved. 

 

Below, the complaints are examined based on section 7, sub-sections 1-2 

and section 7, sub-section 3, respectively. In addition, the Board has a 

number of supplementary comments, which combined with their evaluation 

of the complaints in relation to the above-mentioned provisions form the 

basis for their decision. 

 

Section 7, sub-sections 1-2: 

In some of the clips, ROJ TV reports information about demonstrations and 

events as well as requests to participate in them.   

 

There are scenes containing violent episodes in the contested clips, but in 

all of the incidences, the Board is of the opinion that they represent the 

violence that actually exists in Turkey and in Kurdish areas. These violent 

scenes form the basis for the news clips about activities and episodes in 

the areas in question and, in the Board's opinion, are not emphasised in an 

unwarranted or exaggerated way.  

 

Even though reporting this information can have an unpleasant effect on 

the Turkish authorities, it does not, in the opinion of the Board, violate ra-

dio and television legislation. 

 

Based on this and the question of whether the clips in the three complaints 

violate section 7, sub-sections 1-2 (which concerns a ban on broadcasting 

programmes that might seriously impair the physical, mental or moral de-

velopment of minors, in particular programmes that involve pornography 

or gratuitous violence and which states that programmes that can impair 

the physical, mental or moral development of minors may not be broadcast 

except where it is ensured by selection of the time of the broadcast or by 

any technical measure that minors in the area of transmission will not 

normally hear or see such broadcasts), the Board is of the opinion that 

none of the clips contain gratuitous violence. All of the clips, with the ex-

ception of a music video, cf. Complaint 3, are ordinary news broadcasts or 

debate programmes that principally do not diverge from what can other-

wise be viewed in similar programmes on DR or TV2, which is why, in the 

Board’s opinion, they are not in violation of section 7, sub-sections 1-2. 



 NON-BINDING ENGLISH TRANSLATION 

 

 5 

Moreover, it is the Board’s assessment that the programmes are not aimed 

at minors.  

 

The music video in Complaint 3, which is not part of a news or debate pro-

gramme, is not judged to be a typical music video aimed at minors and the 

young. 

 

Section 7, sub-section 3: 

In the Board’s interpretation of section 7, sub-section 3 of the satellite and 

cable Executive Order of 21 April 2005 when addressing a complaint about 

ROJ TV, the Board emphasised that “incitement to hatred” is to be under-

stood as direct requests. Thus, the fact that a person, organisation, etc. 

has a certain opinion does not alone signify incitement. In addition, it is not 

sufficient that it is commonly known that the person or organisation has 

that opinion. 

 

Furthermore, in its interpretation of “incitement to hatred”, the Board em-

phasises that statements or information that can be interpreted or per-

ceived by some parties as incitement or a request to incitement must be 

released with the intention of inciting or encouraging hatred (intention) to 

be covered by the provision. As a result, solely passing on information is 

not encompassed by the term “incitement”.  A far-reaching interpretation 

would inhibit a free press from notifying and informing about the conditions 

and events in society and in the world that it deems relevant to communi-

cate. This also means that based on the Board’s assessment, the possible 

consequences of passing on information (for example, communicating the 

news) are not covered by the provision because passing on information and 

facts about an issue or event must be expected to have a variety of effects 

on people who have different preconceived notions about an issue or sub-

ject. 

 

The contested clips all contain telegrams that are read aloud, quotes from 

other sources and coverage of or direct interviews with sources. Thus, it is 

not ROJ TV that is being represented. 

 

The statements in the contested clips do not contain, in the opinion of the 

Board, incitement to hatred due to race, nationality, etc. In more than one 

clip, democracy, democratic solutions, democratic revolution and the like 

are even mentioned. Other statements are of a more ambiguous nature, 

but the Board has not determined that an incitement to hatred exists in the 

clips.  

 



 NON-BINDING ENGLISH TRANSLATION 

 

 6 

In summary, the Board is of the opinion that the clips concerned inherently 

resemble news clips or debate programmes, where information, news and 

viewpoints are passed on as a part of news and debate programmes, and 

that they do not contain incitements to hatred. As a result, it is the opinion 

of the Board that no violation has occurred of section 7, sub-section 3, 

which prohibits incitement to hatred. 

 

As far as the music video in Complaint 3 is concerned, the Board is of the 

opinion that it does not incite to hatred and that it does not represent ROJ 

TV’s views. 

 

Supplementary comments: 

In addition to the contested clips, the DVD for Complaint 2 from RTSC con-

tains recordings from a variety of television stations in Turkey. The pictures 

show riots, fights with the police, Molotov cocktails being thrown and dem-

onstrations. RTSC argues that ROJ TV’s broadcasts are to blame for these 

incidences.  

 

The Board is of the opinion that the complaint does not contain documenta-

tion showing that ROJ TV’s broadcasts were the cause of the riots, etc. in 

Turkey and in Kurdish areas.  

 

For Complaints 1, 2 and 3, the Radio and Television Board hereby issues 

the following:  

 

Decision  

 

ROJ TV has not violated section 7, sub-sections 1-2 of Executive Order No. 

338 of 19 April 2006 on satellite, cable and short-wave broadcasts, cf. the 

above rules, and  

 

ROJ TV has not violated section 7, sub-section 3 of Executive Order No. 

338 of 19 April 2006 on satellite, cable and short-wave broadcasts, cf. the 

above rules, and  

 

---------------------------------------- 

 

this decision cannot be brought before another administrative authority, 

and  

 

this decision can be brought before a court of law.  

 



 NON-BINDING ENGLISH TRANSLATION 

 

 7 

A copy of this decision has been sent to the Radio and Television Supreme 

Council in Turkey, the Prime Minister, the Ministry of Culture, the Ministry 

of Justice, the Ministry of Foreign Affairs and the EU Commission. 

 

 

NB: This is an uncertified English translation. 

 

  

 

 

With kind regards 

 

Christian Scherfig 

Chairman 

 

 

Appendices 

 

Appendix 1: Complaint 1 

Appendix 2: Complaint 2 

Appendix 3: Complaint 3 

Appendix 4: ROJ TV’s 18 September 2006 reply to the public hearing notice. 

Appendix 5: RTSC’s list of programme broadcast times for the contested 

clips.  

 


